Vanskelige emner i norskfaget

Category: By Amalie

I norskfaget synes jeg at nynorsk er den vanskeligste biten, fordi det er så mye nytt å lære. Nynorsk er ikke et veldig motiverende fag heller, når man vet at det er veldig usannsynlig at man får bruk for det seinere i livet.
Jeg har lest noen bøker på nynorsk, for eksempel før jeg skulle ha nynorsk tentamen på ungdomskolen, som en øvelse i å bli bedre i nynorsk. Det hjelper så jeg burde sikkert gjøre det mer, men jeg har ikke veldig mye tid til å lese og da foretrekker jeg å lese på engelsk. Jeg burde definitivt pugge mer grammatikk, men det er noe man lærer gjennom øving, ikke av å høre på læreren, synes jeg i hvert fall. Så skriving kunne jeg ønske det var mer av i nynorsktimene sånn at de kunne rettes på skolen.
Læreren kunne sikkert bidra til å gjøre faget mer interessant på en eller annen måte, for det er ikke akkurat veldig spennende.


I tillegg til nynorsken synes jeg det er vanskelig med tekstskriving på skolen. Vi får ofte veldig kort tid til å skrive teksten på, og jeg føler at jeg ikke får rettet ordentlig eller skrevet ting sånn som jeg egentlig vill ha det. Hvis vi kunne ha skrevet, for eksempel, en og en halv til to sider på skolen og fått godkjent utkastet av læreren før vi fikk gå, så kunne vi fått mulighet til å levere inn senere.


Så om vi kunne pugge litt mer nynorsk og fått litt lenger tid på skriveøktene hadde det nok hjulpet.=)
 

0 comments so far.

Something to say?